Helytállni egy szabadtéri koncerten a zavaró tényezők ellenére/Fidelio/ Malina János/2019.08.06.

Helytállni egy szabadtéri koncerten a zavaró tényezők ellenére/Fidelio/ Malina János/2019.08.06.

Július 29-én, hétfőn új helyszín kapcsolódott be az idei Klassz a pARTon fesztivál koncertfolyamába: a balatonfüredi Kisfaludy-ház előtt, a parkban felállított Kisfaludy-színpad, a Tagore sétány és a hajóállomás közelében. A helyszín az osztrák fürdőhelyek Kurparkjában tartott hangversenyek szép hagyományát követi, bár Badenben vagy Bad Ischlben a...

Július 29-én, hétfőn új helyszín kapcsolódott be az idei Klassz a pARTon fesztivál koncertfolyamába: a balatonfüredi Kisfaludy-ház előtt, a parkban felállított Kisfaludy-színpad, a Tagore sétány és a hajóállomás közelében.
A helyszín az osztrák fürdőhelyek Kurparkjában tartott hangversenyek szép hagyományát követi, bár Badenben vagy Bad Ischlben a 19. század végén talán alacsonyabb volt a hangszennyeződés szintje… A pódiumon ezúttal a Budapesti Vonósok (művészeti vezetőjük: Botvay Károly) foglaltak helyet, akik ezúttal Alpaslan Ertüngealp vezényletével játszottak. A műsor az igényes, de mégsem túlságosan igénybe vevő nyári hangverseny sikerült példája volt: az első szám Franz Danzi divertimento-vonásokat mutató, ám a szólisták számára annál vonzóbb lehetőségeket kínáló, op. 41-es Concertantéja volt fuvolára, klarinétra és zenekarra, a második pedig Haydn 42-es számú, D-dúr szimfóniája a híres „Búcsú-szimfóniát” megelőző évből. Haydn, Mozart és Beethoven termékeny kortársa, Franz Danzi ugyan csak 1814-ben fejezte be ezt a darabját, de érdekes utalások hallhatók benne Mozart e műfajban komponált jól ismert műveire. Mint Danzinál mindig, a kompozíció hibátlan és nagyszerűen hangzik, de jóval oldottabb nagy kortársaiénál. A lassú tétel mindazonáltal őszintén lírai és éneklő jellegű, a zárótétel pedig bizonyos gépiessége mellett is rendkívül üde és briliáns, s kiválóan és a fúvós hangszerek technikai lehetőségeivel, s számít az előadók virtuóz képességeire.
Amelyekre semmiféle panasz nem is lehetett, mivel a két szólista, az olasz Massimo Mercelli és a szlovén Darko Brlek egyaránt parádés hangszerjátékos.
Mercelli kitűnt játékának karcsúságával, hajlékonyságával, hangjának ezüstös csengésével is; Brlek pedig robusztus egyéniség, igazi virtuóz, aki azonban érzékenyen tudott alkalmazkodni társához – nemhiába régi, összeszokott partnerek. A Vonósok nem voltak könnyű helyzetben, ugyanis a nem létező, illetve 100%-ig mesterséges, túlzottan kierősített akusztikában valószínűleg egymást sem hallották, vagyis igazából nem jöhetett létre valóságos hangzás. Ám a lehetetlennel vívott küzdelemben a maguk részéről kitűnően helytálltak, és az adott körülmények között kitűnően teljesítettek. Ami annál is könnyebb volt számukra, mivel Ertüngealp, nem zavartatva magát az akusztikai körülményektől (amelyekbe bömbölve elhúzó motorkerékpárok és éles gyermeki visítások is beletartoztak), igen szépen formálta a dallamíveket és karaktereket, és szuggesztivitása, magabiztossága megnyugtatólag hatott zenészekre és hallgatókra egyaránt. A szerző szokása szerint szerteágazóan komplex és a hallgató számára rengeteg kompozíciós finomságot és izgalmas effektust tartogató Haydn-szimfónia persze még jobban megszenvedte a körülményeket, hiszen itt a csillogó szólista-egyéniségek és -teljesítmények sem segítettek elvonni róluk a figyelmünket. Másfelől viszont itt alkalma nyílott a karmesternek arra, hogy egy még nagyobb kihívásnak, egy remekmű interpretálásának is eleget tegyen.
Nehéz feladatot oldott meg tehát, amikor minden szempontból átgondoltan, elmélyülten, a részletekre is gondosan odafigyelve szólaltatta meg a szimfóniát. A Haydn-partitúráknak a látszólagos egyszerűségüket meghazudtoló komplexitása ugyanis különösen szükségessé teszi az előadás áttetszőségét, a belső folyamatok láthatóvá tételét, a belső szólamok plaszticitását. Alpaslan kitűnő technikájával folyamatosan érzékeltetni tudta játékosaival a mű differenciáltságát, és egészében is kiegyensúlyozottnak, leszűrtnek bizonyult. A sikerhez természetesen nagyban hozzájárult a Budapesti Vonósok koncentrált, precíz játéka, odaadó muzsikálása is. Örömmel hallgatnék meg ezekkel a művészekkel alkalomadtán zárt térben is hasonló koncertműsort.https://fidelio.hu/klasszikus/helytallni-egy-szabadteri-koncerten-a-zavaro-tenyezok-ellenere-147382.html
2019/08/06