„Hihetetlen gyorsan megvalósult az álmunk” Fidelio/Mona Dániel/2019.09.15.

„Hihetetlen gyorsan megvalósult az álmunk” Fidelio/Mona Dániel/2019.09.15.

Egyre klasszabb a parton – évről évre nő a Klassz a pARTon közönsége és koncertjeinek száma. A fesztivál alakulásáról, koncepciójáról és titkairól Érdi Tamás zongoraművésszel és Érdi Mártával beszélgettünk. Mikor egy karrier vagy vállalkozás elindul, rendre megkérdezik az embert, hol szeretne tartani, hol képzeli el magát öt vagy tíz év múlva....

Egyre klasszabb a parton – évről évre nő a Klassz a pARTon közönsége és koncertjeinek száma. A fesztivál alakulásáról, koncepciójáról és titkairól Érdi Tamás zongoraművésszel és Érdi Mártával beszélgettünk.
Mikor egy karrier vagy vállalkozás elindul, rendre megkérdezik az embert, hol szeretne tartani, hol képzeli el magát öt vagy tíz év múlva. Idén ötödik alkalommal rendeztétek meg a Klassz a pARTon fesztivált, tehát a programsorozat az ötödik életévébe lépett. Visszagondolva a kezdeti elképzeléseidre, és látva az elmúlt éveket, itt szerettél volna tartani szűk öt évvel ezelőtt?
Érdi Márta: Nem reméltem, hogy öt év alatt ide jutunk, nem hittem, hogy az indulási koncertek számát mára megháromszorozzuk, és hogy a Balaton északi partját ilyen rövid idő alatt beterítjük több mint hatvan klasszikus zenei koncerttel. Eddig is voltak és vannak fantasztikus templomi koncertek, falusi közösségek megható ékszerei (mint Szentbékálla, Vörösberény vagy Tihany), szükség is van rájuk, de mi megpróbáltunk valami mást. Többféle módon igyekszünk kivinni a klasszikus zenét a koncerttermek ünnepélyes világából a vízpartra, sétáló emberek közé, kertikoncertekre, strandokra, olyan emberekhez, akik talán még sosem hallottak ilyen gyönyörű zenét.
Azt hiszem, mára meggyőztünk mindenkit, hogy Bartók és Kodály országában nemcsak a könnyűzene jelent szórakozást nyáresti vízpartjainkon.
Kellett ez az öt év, hogy tudatosuljon, milyen értékeket tartogatnak koncertjeink a minőségi turizmus meghirdetéséhez. A következő években az EKF program lehetőségei jóvoltából reményeink szerint sok irányban tovább bővülünk. Tamás nélkül ez a fesztivál nem jött volna létre. Már évtizedekkel ezelőtt átalakította gondolkodásomat a zene rendkívüli fontosságáról.
Tamás is részese volt az egykori Cimbora táboroknak, ahonnan számos nagy művész nőtte ki magát. Volt valami nosztalgikus indíttatás, mikor megálmodtátok a Klassz a pARTon fesztivált?
Érdi Tamás: Hogyne! Csodás évek és együtt muzsikálások voltak ezek, és nagyon szerették a koncertjeinket – nemcsak mi, a zenekarban, hanem a közönség is Almáditól Füredig és Keszthelyig. Még ma is emlegetik őket egy-egy Klassz a pARTon-koncert után. De közvetlen élményeink is vannak, amelyek motiválták az ötletet. Az Óbudai Danubia Zenekar egyik koncertjén épp ölelgettük egykori Cimboráinkat, akik nosztalgiázni kezdtek, hogy milyen jó lenne újra együtt muzsikálni a Balaton partján. Gyerekkorom óta minden nyarat Almádiban töltünk, édesanyám ott született, és csak könnyűzene szólt mindig, mindenütt. Pályáztunk, támogatókat kerestünk, és hihetetlen gyorsan megvalósult az álmunk. Édesapám találta ki ezt a találó címet, amely nemcsak a klasszikus zenére utal, hanem van egy pozitív értelme is, hogy ez egy klassz esemény, ráadásul a pART-on szóban ott van az ART, amit mindig nagybetűkkel írunk, hogy figyelem, itt művészetről van szó!
Rengeteg neves művész lépett már fel az elmúlt években a Klassz a pARTon fesztivál koncertjein. Ki tudnál emelni néhány különösen emlékezetes hangversenyt, amelynek a megszületésére büszke vagy?
ÉT: Plakátokon évek óta hirdetjük, hogy muzsikus barátaimmal koncertezünk: felsorakoztak a Cimbora táborok hírességei, és természetesen a Danubia Zenekar nélkül sincs fesztivál. De nagyon nehéz bárkit is kiemelni, hisz mindenkire egyformán büszkék vagyunk. Régi szálak fűznek egykori muzsikus társaimhoz, fantasztikus érzés újra találkozni velük, persze hiányérzésünk is van. Szentpáli Rolanddal például nehéz egyeztetni, folyton külföldön koncertezik, és Miklósa Erika is nagyon elfoglalt, de előbb-utóbb ők is velünk lesznek! És persze keressük az új tehetségeket, az Anima Musicae Kamarazenekart például egy Beethoven-koncert után hívtuk meg. De van egy friss élményem, amely említésre méltó: ezen a nyáron talán az egyik legnagyobb siker volt, hogy rátaláltam Balog Józsefre – persze ő is Cimbora volt. Amikor meghallottam a BMC-ben Wolf Péter neki dedikált sorozatát játszani, azonnal megkerestem. Az az érzésem, lesznek még közös koncertjeink.
Visszatérve a partra: elvész a hang, nehezen hangosíthatók a hangszerek, sok a külső zaj, rengeteg a szúnyog – csak néhány tényező a Balaton partjáról, amely látszólag alkalmatlanná teszi, hogy klasszikuszenei koncerteket szervezzenek oda. A Klassz a pARTon fesztiválon ez mégis egyértelműen működik. Mi ennek a titka? Mitől olyan klassz a parton?
ÉT: Kizárólag a zenére fókuszálok, és szerintem ezzel mindnyájan így vagyunk. Ha zongorázom, a vonatrobogást se hallom, mert csak a zenére figyelek.
ÉM: El tudom képzelni, hogy a zenészeket nem zavarja a zaj, de bennünket, a közönséget annál inkább. Talán jövőre elérjük, hogy legalább forgalomlassítás legyen például Füreden, mert amikor belebőg egy motor a csodás operaáriába, úgy érzem, meghalok. Zseniális volt Dinyés Dani kiszólása az operabemutatóján egy ilyen bőgő motorhangra: „Ő nem szeret minket, nem szereti a zenét” – mondta a közönség lelkes morajlása közben.
A Klassz a pARTon koncertjein gyakran látni biciklivel érkező, vagy épp a vízben arra úszó, véletlenül odatévedt embereket, akik megállnak és végig hallgatják a műsort. Ők részben olyan hallgatók, akik nem törzsvendégei a nagyobb koncerttermeknek. Mit gondoltok, mennyire van missziós hatása a fesztiválnak? Meg lehet fogni az utca, jelen esetben a strand embereit, hogy egy jó élmény hatására rendszeres koncertlátogatókká váljanak? Kaptatok esetleg visszajelzést, hogy valaki a koncertjeiteknek köszönhetően szerette meg ezt a műfajt?
ÉM: Igen, azt hiszem, az a legnagyobb értéke ennek a fesztiválnak, hogy nemcsak olyanok jönnek, akik szeretik a klasszikus zenét. Sorolhatnám az élményeket: én gyakran járom körbe a koncerteket, sokan meg-megállnak, és alig hiszik el, hogy nem is olyan komoly ez a klasszikus zene. Legutóbb egy szörfdeszkás párra csodálkoztunk rá Almádiban, akik a vízen hallgatták végig a koncertet. De akadnak érdekes történetek. A férjemhez, aki hűséges koncertlátogató és egyben legfőbb kritikusunk, odament egy ismeretlen úr, aki a túlsó partról jött át a koncertre. Megköszönte, hogy olyan népszerű darabokat is hallani, mint pl. Schubert Katonaindulója, amit ő is ismer.
ÉT: A legnagyobb bizonyíték, hogy sikerül új embereket meghódítani, hogy beletapsolnak a tételekbe, mert nem ismerik a műveket, nem tudják, hogy még folytatjuk, de már az első tétel tapsra készteti őket. Ez kezdetben bosszantott, de ma már örülök, mert ők biztos visszajönnek. Én ennyi ölelést és köszönömöt életemben nem kaptam, mint ezeken a koncerteken, és elképzelheted, mennyire örültem, amikor Kovács János karmesterünk gratulált nekünk, aki estéről estére megtisztelt bennünket jelenlétével. Dörgicsén pedig Madrász Iván zeneszerzőnek örülhettünk.
ÉM: Almádiban kihagyhatatlan koncertnek nevezik az eseményeinket, már egy órával a hangverseny előtt elfoglalják a székeket. Jövőre jóval többet hozunk. Sokan már székekkel érkeznek, és folyamatosan kérdezik a jövő nyári időpontot, mert akkor szeretnék kivenni a szabadságukat.
Ti ketten vagytok a szíve-lelke ennek a fesztiválnak, de egy ekkora rendezvénysorozat megszervezéséhez és lebonyolításához komoly stábra van szükség, sok háttérben meghúzódó segítőre. Kik vannak segítségetekre a Klassz a pARTon szervezésében?
ÉM: Meg fogsz lepődni, de kevesen vagyunk. Az alapítvány ügyeit évtizedek óta Mayer Andrea intézi. Van két projektmenedzserünk, Horvát Viola és Perus Zsuzsa, no meg Tamás és én. Ebben az évben kapcsolódott hozzánk a Cadenza Arts management Pista Eszterrel, mint zenei munkatárs, és két fiatalabb segítőnk lett a nyáron, Szóllás Péter a reklámügyekért felel, Molnár Boglárka pedig a külföldi vendégek fogadója, kísérője. Hárman készítik a fotókat, amelyek nemcsak szép emlékek, de elengedhetetlenek is a pályázatokhoz: Oláh Gergely, Podhorányi Zsolt és Tamás felesége, Érdi-Harmos Réka, aki egyben a honlapért és a Facebook-megjelenésért is felel. Van még plusz egy fő a tíz nagyszerű emberhez: Korhecz Imola hangja a strandokon és műsorvezetése esténként. Mindnyájan tele vannak ötlettel és lelkesedéssel, mert jó együtt örülni a sikernek, és hallgatni a közönség örömét, hogy végre klasszikus zene is szól a vízparton. Tamással hálásak vagyunk, mert nagyszerű munkát végeznek, és legfőképp a közönségnek, mert a lelkesedés évről évre nő.
A Klassz a pARTon nemcsak klasszikuszenei koncertek sora. Milyen programjaitok vannak még, és milyen programokkal szeretnéd a jövőben bővíteni a fesztivál palettáját
ÉM: Talán a közönségszervezés leglényegesebb pontja a fiatalok bevonása – nemcsak szerepeltetése, de meghódítása is. Kezdetektől foglalkoztat bennünket, hogy a strandokon családi programokkal életben tartsuk a Benedek Elek-i Cimboraság fogalmát. Az az egyik legnagyobb sikerünk és főleg találmányunk, hogy betörtünk a klasszikus zenével a strandokra. Kétségtelen, a Gulyás Dénes megálmodta Varázsfuvolát szeretik legjobban, de Dinyés Dániel operabeavató programjával is nagy terveink vannak. Korhecz Imola és Cimbora együttese évek óta megtáncoltatja a kicsiket, akik aztán Kányádi Sándor és Weöres Sándor verseit tanulják. De sorolhatnám a strandprogramokat, amelyek a jövőben egyre bővülnek az EKF projekt részeként, amihez remekül kapcsolódik Pista Eszter ötlete az európai fesztivállánc kiépítésével: jövőre már Ljubljanával, az olasz Imola fesztivállal, valamint egy török és egy lengyel koncertkörúttal bővül nyári programsorozatunk. És természetesen az évforduló kapcsán Beethoven is főszereplője lesz fesztiválunknak. https://fidelio.hu/klasszikus/hihetetlen-gyorsan-megvalosult-az-almunk-148297.html?fbclid=IwAR09vkePlDCY3wh43Tf20FoO3Xr8UUghwu-rcvgeGPcKSF5v7aRicxTHelk
2019/09/01