Indulunk !

Indulunk !

Érdi Tamás, Csordás Klára, Grazioso Kamarazenekar, Nicolas Krauze és Mozart! Megtartották a Klassz a pARTon! Fesztivál nyitókoncertjét. Gyenge Enikő beszámolója.

Idén (nem először) a Klassz a pARTon! balatoni fesztivál a Dunánál, másik kedves vizünknél rajtolt: a reprezentatív nyitókoncertnek a Pesti Vigadó szépséges terei adtak otthont. A Vigadóról is érdemes pár szót ejtenünk (egyik szemünk sír, a másik nevet), de előbb a klasszikusan kialakított, mégis izgalmassá fűszerezett műsorról!

Ha Érdi Tamás, akkor Mozart, és mindenképpen egy Mozart-zongoraverseny is, amellyel a művész soha nem tud melléfogni. (Bár nyugodtan mondhatjuk, hogy Chopinnel, Liszttel, Bartókkal sem nagyon tud.) A kecses és lírai A-dúr zongoraverseny egyik kedvence, többször játszotta emlékezetes alkalmakkor, neves karmestermentorai – Kocsis Zoltán és Vásáry Tamás – által dirigált zenekarok szólistájaként. Érdi most sem okozott meglepetést, ismerjük, ahogyan a lendületes saroktételekben a lágy billentést és kirobbanó energiáit tökéletesen adagolni tudja, de bármennyire számítottunk az éteri lassú tétel egyedülálló hatására, most mégis valósággal megállt a levegő:

nem gyakran történik, hogy zenekar és a zongora párbeszéde hasonló, szinte transzcendens pillanatokkal ajándékozza meg a hallgatót. 

 

4GraziosoKamarazenekar_BangoFerenc_koncertmesterfoto_PodhoranyiZsolt-115622.jpg

Grazioso Kamarazenekar/  Bangó Ferenc koncertmester (Fotó/Forrás: Podhorányi Zsolt / Klassz a pARTon!)

 

Különösnek tűnhet az a tudatosság, ahogy Mozart alig egy évvel azután, hogy Bécsbe érkezett, hibátlanul felmérte versenyműveinek hatását, ráismerve hallgatóságának erősségeire és gyengéire. „A versenyművek boldog középutat jelentenek a túl könnyű és a túl nehéz között” – írta 1782 decemberében apjának. „Nagyon virtuózak, kellemesek a fülnek, természetesen anélkül, hogy üresek lennének.

Itt-ott vannak helyek, amelyek kizárólag az ínyenceknek tetszenek, de még a tudatlanok is elégedettek lesznek velük, anélkül, hogy tudnák, miért.

Az apollói A-dúr koncertet két másik különleges zongoraverseny-testvérével együtt (a nagyszabású Esz-dúr K. 482 és a tragikus c-moll K 491) a Figaro házasságával egyidőben komponálta a zeneszerző. Mint mindig, a szólórészt saját képességeire és az 1786-os nagyböjti hangversenyidény szenzációkra vágyó közönségének igényeire szabta. A hangszerelés pár újítással szolgált: a megszokott világos tónusú oboák helyett, kiemelt szereppel, klarinétokat alkalmaz – egy különös kémlelőnyíláson át a késői klarinétversenyre is vethetünk egy pillantást – de a darab súlypontja, még mozarti mércével mérve is, a különleges fisz-moll siciliano tétel. Egy érett zeneszerző darabja, aki mindent látott és hallott már, és semmit nem bánt meg… és bizonyos értelemben Mozart már valóban öreg volt, 30 évesen, ezt tudjuk.

 

3CsordasKlara_fotoPodhoranyiZsolt-115622.jpg

Csordás Klára (Fotó/Forrás: Podhorányi Zsolt / Klassz a pARTon!)

A szünet után énekhang: a Titus kegyelme Metastasio-opera két áriája nagyot fordított a hangverseny hangképén. A Vigadó sokat vitatott akusztikája mintha itt végképp feladta volna – már ha meg lehet személyesíteni az akusztikát… A szemnek minden négyzetméterén újabb csodákat kínáló ház díszterme „nem szólal meg”. Ha a zongoraversenyben inkább csak a zenekari szólamok tiszta szólamrajzát keresgéltük, az áriákban a hangzás mintha saját maga körül forgott volna. Kár érte. Két szép ária, a Deh per questo istante (Sextus/Sesto), és a Non più di fiori (Vitellia) a kiváló és sokoldalú Csordás Klára mezzoszoprán előadásában hangzott fel.

Az énekesnő drámai hangszín és figyelemre méltó hangterjedelem birtokosa,

keresett Eboli, Amneris, Brangäne, Kundry és Carmen, jelentős európai operaházak produkcióinak közreműködője, örülhetünk, hogy itthon is hallhatjuk őt.

2Nicolas_Krauze_a_proban_Erdi-HarmosReka-115623.jpg

Nicolas Krauze (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka / Klassz a pARTon!)

A hangverseny karmestere a francia Nicolas Krauze volt, egy jelentős muzsikusi pályát befutó, zenekari és operaprodukciókban sokat foglalkoztatott dirigens. Jelenleg az Ukrán Nemzeti Filharmonikusok első vendégkarmestere és az Orchestre de Chambre Nouvelle Europe karmestere és művészeti vezetője.

Nicolas Krauze a zene mély megértésével, kiemelkedő technikai tudással és kiváló kapcsolatteremtő képességgel vezényel.

Karizmatikus, közvetlen személyiség, emiatt zenei ötletei könnyedén megtalálják az utat a közönség felé” – mondta róla mestere, Christoph von Eschenbach karmester. A Grazioso Kamarazenekar élén Mozart K. 441-es Jupiter-szimfóniáját vezényelte, fergeteges tempókkal, nagy lendülettel, ezzel a már-már beethoveni méretű, filozofikus mondanivalójú, zseniálisan kreatív szerkezetű alkotással zárult a hangverseny.

A Klassz a pARTon! Fesztivál kiemelt támogatója a Szerencsejáték Zrt és az MVM Zrt. Támogató: NKA.

Támogatott tartalom.  Fidelio - online

2022/07/19